Via Dolorosa – ambigram

Wydarzenia będące kanwą  zbliżających się świąt wielkanocnych zainspirowały mnie do stworzenia ambigramu Via Dolorosa. Jest to ambigram łańcuchowy, zamknięty w okręgu i idealnym dopełnieniem, korespondującym z treścią, stało się dodanie symbolu związanego z męką Chrystusa, jakim jest korona cierniowa.

kliknij aby powiększyć

Jak to zostało zrobione?

Dawno temu zapowiadałem wpisy, które będą nieco uchylały rąbka mojego warsztatu. Poniżej spróbuję wywiązać się choć częściowo z tej obietnicy. Tworząc powyższy ambigram starałem się w miarę możliwości zachować w pliku kolejne etapy pracy. Nie jest to  żadnym razie tutorial, gdyż nie chcę zanudzać czytelników, ale osoby zajmujące się grafiką wektorową  mogą porównać swoje sposoby i techniki z wykorzystywanymi przeze mnie.

Tradycyjnie pracę rozpoczynam od szkicu. Tym razem miał on charakter wyłącznie orientacyjny, nie stając się podstawą do dalszej obróbki.

Napis został stworzony w komputerze, w programie CorelDraw za pomocą zwykłych krzywych, którym przypisano odpowiednie parametry grubości i kąta konturu.

Kolejnym etapem było wpisanie wyrazu w okrąg. Zdecydowałem się na ręczne przenoszenie każdej litery i ustawianie pod odpowiednim kątem. Możliwe jest podobne umieszczenie całego wyrazu, ale niesie ono za sobą niebezpieczeństwo zniekształcenia liter.

Litery stworzone w sposób „kaligraficzny” za pomocą krzywej o przypisanych własnościach konturu cechują się pewną niezgrabnością. Tworząc literę stalówką na papierze mamy możliwość zmiany nacisku i kąta pochylenia pióra. Tutaj wartości te są niezmienne.  Dlatego po przekształceniu krzywej w faktyczny obiekt konieczne są kolejne modyfikacje. Zdecydowałem się nieco wyostrzyć kształt liter poprzez dodanie poszarpanych ostrych końcówek.

Jedynym elementem, który do końca mnie nie satysfakcjonował był kształt litery r zachowujący dużo owej nieporadności pierwowzoru. Jego zmiana w końcowym etapie pracy wpłynęła ożywczo na cały znak.

Równolegle z ambigramem powstawały dodatkowe elementy całego projektu – korona cierniowa z oplotem. Podobnie jak w przypadku liter, podstawowy kształt został zbudowany z krzywej o odpowiednich parametrach pióra konturu.

Rzadko tak mówię o swoich pracach, ale „ostateczny efekt przerósł moje najśmielsze oczekiwania” :-)

Tworząc tego typu pracę staram się aby poszczególne elementy nie nakładały się na siebie ale tworzyły jedną całość.  Wynika to z tego, że całą moją wiedzę na temat grafiki wektorowej posiadłem przygotowując prace, których finalnym przeznaczeniem nie był druk lecz plotowanie na folii. Nawyki z tym związane towarzyszą mi do dziś. Poniżej zaprezentowałem kolejne etapy łączenia wszystkich elementów w jedną całość. Na pierwszym rysunku linie oplotu biegną dość przypadkowo. Zależało mi na uzyskaniu efektu plecionki, dlatego niektóre linie należało schować pod gałęziami korony, a niektóre pozostawić na wierzchu. Ostatecznie uzyskałem jeden obiekt, którego widok szkieletowy obrazuje ostatni rysunek.

Przeplatając poszczególne elementy, aby połapać się w tym galimatiasie przypisałem im kolory. Ta kolorowa robocza wersja ma sporo uroku, chociaż kompletnie nie pasuje do wymowy całego ambigramu.

Tak z grubsza wyglądała praca nad tym projektem. Zdając sobie sprawę, że opis nie objaśnia wszystkich aspektów przygotowania tej grafiki, jeśli którykolwiek z czytelników ma jakieś pytania co do konkretnych etapów pracy, proszę o pozostawienie ich w komentarzu. W miarę możliwości postaram się to wyjaśnić.

9 Responses to “Via Dolorosa – ambigram”


  1. 1 Michał 26 Marzec 2010 o 23:17

    Witam.
    Panie Danielu. A czy można się dowiedzieć od Pana jaki był czas pracy poświęcony na wykonanie tego ambigramu? Chodzi mi od pierwszych prób przeniesienia pomysłu na papier, aż po zupełne skończenie ambigramu.
    Pozdrawiam

    • 2 daneel75 27 Marzec 2010 o 8:09

      Szkic papierowy powstał jakiś miesiąc temu. Przystępując do pracy w komputerze nawet nie zaglądałem do niego. Co do samej pracy w komputerze – całość wykonałem w 3 – 4 około dwugodzinnych sesjach. Przy tego typu pracy lepiej się nie śpieszyć. Wiele moich wykonanych na szybko i natychmiast opublikowanych ambigramów domaga się mniejszych lub większych korekt.

  2. 3 Sophe 2 Kwiecień 2010 o 20:34

    Trudne ale efekt piorunują♥cy :)

  3. 4 Matred 7 Czerwiec 2010 o 12:56

    Jak można sobie poradzić mając Inkscape? Chodzi mi głównie o tworzenie liter (efekt pióra, który w Inkscape jest dostępny tylko odręcznie).

    • 5 daneel75 8 Czerwiec 2010 o 8:55

      Z inkscape korzystam sporadycznie, aktualnie nie mam go nawet zainstalowanego, ale z czystej ciekawości spróbuję stworzyć coś podobnego w tym programie i dam znać czy narzędzia oferowane przez niego dadzą podobny rezultat.

  4. 6 dwakretki 28 Lipiec 2010 o 1:21

    a ja myślałem, że to czary!

  5. 7 Novalis 13 Sierpień 2010 o 13:55

    Rewelacyjne!

    Chciałem zapytać przy okazji czy za pomocą jakiegoś programu można robić ambigramy? Ręcznie rzecz jasna nie potrafie.
    A chciałbym mieć ambigram słowa Novalis do bloga i wierszy…

    • 8 Piotr 4 Listopad 2012 o 10:09

      Ja korzystam z Adobe Illustrator. Jak dla mnie najlepszy, znam pakiet adobe dobrze wiec w nim czuje się najlepiej. A nad tym słowem można pomyśleć.

  6. 9 Cleber 24 Grudzień 2010 o 14:03

    Very very awesome it, I love it. I use the Corel Draw for several years and I have never used the angle to the contour :-(
    Thanks for posting, Daniel. :-)


Skomentuj

Instagram

Tempus fugit. Aeternitas manet #calligraphy #kaligrafia #calligraphia #parallelpen pilotparallelpen #fraktur Hannibal ante Portas #calligraphy #calligraphia #kaligrafia #pilotparallelpen #parallelpen #fraktur New ambigram detail #ambigram #coreldraw #vectorart #typography Tylko spokój może nas uratować #kaligrafia #calligraphy #calligraphia #caligrafia #fraktur Furor Normannorum #calligraphy #kaligrafia #calligraphia #caligraphia #pilotparallelpen #parallelpen #furornormannorum Deus ex  Machina #calligraphy #kaligrafia #caligrafia #caligraphia #parallelpen #pilotparallelpen

ambigram magazine

ambigram magazine
signum et imago spreadshirt

Aktualizacje starszych wpisów

tribal devilyn

Wszystkie prawa zastrzeżone. Prace prezentowane w niniejszym blogu nie mogą być kopiowane, reprodukowane, rozpowszechniane lub w jakikolwiek inny sposób zmieniane bez mojej zgody. Jakiekolwiek komercyjne wykorzystanie prac bez mojego pozwolenia jest zabronione.
All rights reserved. (C) Daniel Dostal 2008-2013

Statystyki

  • 338,778 odwiedzin
free web page counters

